Mina erfarenheter



Om det i pedagogiska sammanhang ska användas skapande så märker man ofta försvarsattityder från vuxna. Det känns larvigt och oviktigt. Men när de väl släpper lite på hämningarna så fungerar skapandet bra. Man kan ofta märka att de använt andra associationsbanor än de skulle gjort om de bara använt skrivet eller talat ord.
Syftet för den hemsida jag gjorde som del i slutarbetet på Folkhögskollärarlinjen är att samla några praktiska övningar som man kan använda i pedagogiska situationer, vilket jag eftersökt själv när jag arbetat som pedagog och konstnär.

De flesta av de övningar som finns med har jag använt under praktiken på Folkhögskollärarprogrammet hösten -03.

1999 deltog jag i en kurs med skapande pedagogik för konstnärer ledd av Marie Bendroth Karlsson, som numera arbetar på Malmö högskola. Vi arbetade även tillsammans i ett Konst och Skolprojekt i Linköping 1999. Vi arrangerade skapar tillfällen för lågstadieelever på Länsmuseet i Östergötland samma år. Marie har inspirerat mig mycket för det arbete jag gjort. Flera tips har jag fått av Mia Olausson och Carina Frisk Tångsten som gick F-linjen samtidigt som mig, samt Caroline Färnström konstnär i Linköping.

Hemsidan har jag för avsikt att utveckla vidare vartefter och det går bra att komma med tips och ideer till mig. Skicka dessa på e-posten nedan.

Lena Wiklund
e-post

start - varför skapande? - filosofer och pedagoger - erfarenheter - övningar