Övning 2

övningar - övning1 - övning 2 - övning 3 - övning 4 - övning 5 - övning 6 - övning 7 - övning 8 - start

Frottage och Collage

Frottage: En teknik där man lägger ett papper på en yta med struktur som man gnuggar fram på pappret med krita blyerts eller kol. Se konstnären Max Ernst.

Collage: Man sammanfogar delar av olika bilder till en ny helhet. Som en fördjupning och förankring inom konsten se Futuristerna och fotomontage t.ex.

Ofta kan det vara bra att ta bakgrundsteorier och konsthistoriska förklaringar efter att man gjort den skapande delen på grund av att man inte ska behöva ta bort spontaniteten i själva verksamheten.

Från olika ytor med olika valörer av svart, med t.ex. kol och blyerts, får de göra frottage inne och ute. de ska göramånga olika ytstrukturer på många A4 papper.

När de kommer tillbaka med flera A-4 papper med frottage så berättar jag om frottage collage. Max Ernst. Han var den förste konstnär att använda frottage (och gav det dess namn) som en egen konstteknik. Han publicerade en hel serie på 34 frottage 1926. Han gjorde frottage av golvplankorna som gav honom associationer från barndomen. vad det är och så brukar jag visa collage av futuristerna och fotomontage av John Heartfield och Christer Themptander.

De ska använda sina frottage till de collage den nu ska göra. De fick arbeta i grupper om tre stycken.

Jag valde temat Utveckling eller Inveckling. Man kan välja vilket tema man vill beroende på åldersgrupp. Om man ska arbeta i ett visst arbetsområde så kan man starta med det som tema.

Jag ser en fördel i att de arbetar i grupp, dels har de på bildlinjen så mycket enskilt arbete med olika tekniker och dels så ger det en trygghet, det minskar ev. prestationsångest det ger samhörighet i klassen.
Det händer många oväntade saker när man är fler och arbetar men samma sak.

Material: A4 papper till frottage.
Stora ark 70x100cm ca. till collagen.
Kol, svarta kritor och blyertspennor, lim,

När de arbetat färdigt så går vi igenom de färdiga collagen. Varje grupp får gå fram visa sitt collage och berätta vad de gjort och hur de tänkt kring temat.
Ge den avslutande delen gott om tid.

 

upp

start - varför skapande? - filosofer och pedagoger - erfarenheter - övningar